Prodat nemovitost už teď nebo počkat?

Prodat nemovitost už teď nebo počkat?

Často při setkání se svými klienty slýcháváme otázku, zda prodat už teď nebo ještě počkat. Předvídat budoucnost neumíme, přesto pojďme spolu nahlédnout na statistická data a trochu se nad nimi společně zamyslet.

Za poslední dva roky byl vzestup cen nemovitostí nejen v Praze přímo raketový. I přesto neklesala poptávka a ceny se často, především s pomocí aukce dostávaly nad průměrné prodejní ceny. Nebylo překvapením 10 a více zájemců o prohlídky nemovitosti.

Situace se ale nyní změnila. Ukazuje se již menší zájem o koupi a to jak snížením počtu ohlasů na inzeráty, tak i ze samotných prohlídek. Tam, kde jsme s cenou loni začínali a byla šance dostat se díky velkému zájmu kupujících ještě výše, tak dnes s tou stejnou úrovní ceny vyhlížíme zájemce o koupi.

Při pohledu na graf vývoje ceny pražských bytů níže (data zpracovaná naší kanceláří RE/MAX G8 Reality) lze jednoznačně říci, že se nejedná o pocit. Statistika hlásí stejný trend. Růst cen bytů (vyjma developerských projektů) se nyní zastavil. Snížil se i loňský velký zájem o koupi nemovitostí. To samozřejmě spolu souvisí. Proč? Důvodů je více. Především zvýšení úrokových sazeb a obecně snížení šance získat hypotéku (zpřísnění posuzování bonity klienta, potřeba vyšších vlastních zdrojů). Dalším důvodem je, že největší vlna zájemců, kteří chtěli koupit (třeba na investici) již nakoupila. Dokonce i počet nabízených nemovitostí poklesl. Ještě loni bylo na serveru S-reality k mání v jeden okamžik přes 200 tisíc nemovitostí, letos se nabídka pohybuje kolem 90 tisíc.

Co to znamená pro prodej nemovitosti? Pokud chci prodat, není důvod na nic čekat. Nelze očekávat výrazný růst cen, spíše naopak. Může dojít k poklesu cen, který může být způsoben i tím, že na trhu je hodně nemovitostí, které si nastavily nabídkovou cenu v době vysokého zájmu kupujících. Ten však nyní již stagnuje. Hodně nemovitostí si drží vysokou cenu příliš dlouho a majitelé si nechtějí přiznat, že kupující na jejich předraženou nemovitost prostě nepřicházejí. Nepoznáte to při běžném listování nabídkami na inzertních serverech. Poznat to lze na počtu ohlasů na inzeráty a také při prohlídkách na reakcích kupujících. Tato zpětná vazba je jasná. Je to zkušenost nejen naše, ale také mnoha našich kolegů.

Strašit nikoho nebudeme. Pokud ale opravdu chci prodat, zbytečně bych neměl čekat. Lepší doba pravděpodobně nepřijde. Naopak riziko obtížnosti prodeje se stále zvyšuje. Reálně se již na trhu začínají hromadit nemovitosti, o něž není valný zájem. Tím se zvětší skladová zásoba, a tedy i konkurence pro danou nemovitost.

Základem všeho je nyní ještě o to více správně nastavená cena. Pokud je totiž nastavena vysoko, jen se nemovitost časem stane nezajímavou a poslouží konkurenčním nabídkám. Jestli doteď stačilo nemovitost nějak vyfotit a dát na internet, dnes to stačit nebude. Již dnes je potřeba se odlišit: nemovitost profesionálně připravit (homestaging) a presentovat s pomocí profesionálních fotografů, videí a půdorysů, vizualizací. Je potřeba umět pracovat se zájemci o koupi. Nabídnout jim maximum informací a umět je přesvědčit je, že právě tato nemovitost je ta pravá.

Pokud tedy prodat nepotřebuji a jen bych to chtěl zkusit za velmi vysokou cenu, tak si to dnes již raději dvakrát rozmyslím. Na tuto strategii není ideální doba. Nemovitost se v očích kupujících příliš vysokou cenou jen znehodnotí. Když chci přejít brod, musím o tom být stoprocentně přesvědčen. Jinak se při prvním zaškobrtnutí vrátím a řeku nikdy nepřekročím. Stejné je to i v prodeji, buď do toho jdu naplno a prodám, nebo raději do toho nejdu. Může se totiž stát, že třeba brzy prodat budu opravdu muset a pak má situace při již „znehodnocené“ nemovitosti začne být složitá.

A koupě? Vyhlídky se zlepšují, ale to je už jiný příběh…

 

 

Petr Andrejši a Irena Žáčková

Andrejši – Žáčková / Reality Bez Obav

 

2018-05-03T11:16:06+00:00 01.Kvě, 2018|